Activitats

                                            ACTIVITAT 1                                               

Títol: Questions and Anvers

Durada: Una sessió d’hora i mitja (preferentment a la tarda)

Nivell: Cicle Superior


Material
  • Targetes de preguntes i taulell
  • 1 targeta lila i 1 verda
  • 1 fitxa per grup
  • Rellotge de sorra
  • Ordinadors portàtils per cercar informació (si es requereix)


Que aprendrem? Amb aquesta activitat els alumnes podran aprofundir en els sabers exposats al bloc, aprendran a treballar en equip i fomentaran l’ús de les TIC mentre aprenen i assoleixen coneixements de forma lúdica.


Competències que es desenvolupen:

  • Competència comunicativa, lingüística i audiovisual: Amb aquesta activitat, els alumnes interaccionen oralment (conversen, escolten i s'expressen), interactuen i dialoguen amb els altres companys de manera adequada i expressen observacions, explicacions, opinions, pensaments i argumentacions. Fomenten l'hàbit de gaudir escoltant, observant, llegint o expressant-se utilitzant recursos lingüístics i no lingüístics.

  • Competència digital i tractament de la informació: Aquesta competència es desenvolupa en la recerca, la captació, la selecció, la organització, el registre i el processament de la informació que duen a terme els alumnes. A través d'aquesta activitat, els estudiants també aprenen a dominar els diferents llenguatges específics bàsics (textual, numèric, icònic...).

  • Competència d'autonomia i iniciativa personal: En aquest cas, els alumnes han de disposar d'habilitats socials per a relacionar-se, cooperar i treballar en equip: posar-se en el lloc de l'altre, valorar altres idees, dialogar i negociar, treballar de forma cooperativa i flexible, etc.

  • Competència social i ciutadana: Amb aquesta activitat, els alumnes coneixen trets socials de  societats diferents. Aprenen a mostrar un sentiment de ciutadania global compatible amb la identitat local. També podem fer referència en aquest cas a les habilitats socials que permeten saber que els conflictes i els interessos intervenen en la convivència i que s'han de saber resoldre amb actitud constructiva.

  • Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic: En alguna de les preguntes de reflexió d'aquesta activitat hi apareix aquesta competència, la qual fa referència a la cura del medi ambient, el consum racional i responsable, i la protecció i promoció de la salut individual i col·lectiva com a elements clau de la qualitat de vida de les persones i de les societats.

Els objectius que volem aconseguir amb aquesta activitat són:
  • Fomentar la cooperació entre els alumnes.

  • Fomentar la cohesió entre els membres de cada equip.

  • Millorar la capacitat dels estudiants de cercar i seleccionar la informació.

  • Aprendre a comunicar-se correctament de forma oral.

  • Aprendre a respectar el torn de paraula, així com les decisions contràries.
  • Saber argumentar i defensar una posició.

  • Comprovar que els alumnes hagin assolit els continguts del bloc.

Avaluació:
S’avaluarà l’ambient de treball, el número de respostes correctes, l’interès i la participació en el joc, la capacitat d’atenció i el respecte a l’hora del debat final. Es pot utilitzar una graella com aquesta:



Per accedir a l'activitat cliqueu aquí


                                            ACTIVITAT 2                                               

Títol: Fem un anunci!

Durada: Tres sessions d’una hora

Nivell: Cicle Superior

Material: Ordinadors amb connexió a internet

Que aprendrem? Amb aquesta activitat potenciarem sobretot la competència digital i el tractament de la informació. Per una banda, aprendrem a buscar i seleccionar la informació així com adquirir habilitats per utilitzar correctament programes com, en aquest cas, el Power Point o el Prezi. Tanmateix, els alumnes tindran l'oportunitat d'expressar allò que consideren més important de la ciutat després d'haver-la estudiat.

Competències que es desenvolupen:

  • Competència comunicativa lingüística i audiovisual: Els alumnes interaccionen oralment (conversen, escolten i s'expressen), interactuen i dialoguen amb els altres companys de manera adequada i expressen observacions, explicacions, opinions, pensaments i argumentacions. Fomenten l'hàbit gaudir escoltant, observant, llegint o expressant-se utilitzant recursos lingüístics i no lingüístics.

  • Competència digital i tractament de la informació: En l'activitat hi torna a entrar en joc aquesta competència. Els alumnes altre vegada cerquen, capten, seleccionen, organitzen, registren i processen una informació determinada i aprenen a dominar els diferents llenguatges específics bàsics (textual, numèric, icònic, visual, etc). Alhora fomenten l'ús del programa Power Point o Prezi.

  • Competència artística i cultural: Aquest exercici requereix posar en funcionament la iniciativa, la imaginació i la creativitat per expressar-se mitjançant codis artístics.

  • Competència social i ciutadana: Amb aquesta activitat, els alumnes coneixen trets socials de  societats diferents. Aprenen a mostrar un sentiment de ciutadania global compatible amb la identitat local. També podem fer referència en aquest cas a les habilitats socials que permeten saber que els conflictes i els interessos intervenen en la convivència i que s'han de saber resoldre amb actitud constructiva.
Els objectius que volem aconseguir amb aquesta activitat són:
  • Fomentar l’ús de les TIC.

  • Aprendre a cercar i seleccionar la informació i fer un ús correcte d’ella.

  • Potenciar la competència personal i la iniciativa personal a través de la responsabilitat individual i col·lectiva, l’esforç, la participació i l’autonomia. 
Avaluació:  
A l’hora d’avaluar aquesta activitat es tindrà en compte la qualitat de les imatges seleccionades, la correcció del llenguatge de les frases, l’originalitat de l’anunci, el treball en equip i la participació individual.  Es pot utilitzar una graella com aquesta:



 
Per accedir a l'activitat cliqueu aquí



                                            ACTIVITAT 3                                               

Títol: Versionem!
Durada: Dues sessions d’una hora
Nivell: Cicle Superior
Material: La llegenda de “La mà llançada d'Anvers” i la d' “En Lange Wapper” (disponibles a l'apartat 'Com és?')  i ordinador amb connexió a Internet.

Que aprendrem? Amb aquesta activitat els alumnes coneixeran les llegendes de la ciutat d’Anvers. A més, hauran de desenvolupar el sentit de la imaginació i la creativitat tot elaborant la seva pròpia versió d’una de les dues llegendes de la ciutat. També aprendran a elaborar un còmic mitjançant l’aplicació oferta per la interfície Pixton i treballaran la competència comunicativa, lingüística i audiovisual exposant la pròpia versió davant la classe.
Per accedir a la pàgina web Pixton cal registrar-se prèviament. 
Els alumnes s’agruparan per parelles. A continuació, el docent llegirà als estudiants les famoses llegendes d'Anvers. Un cop hagi acabat, cada grup d’infants haurà d’escollir-ne una i crear una versió en format còmic mitjançant l’aplicació Pixton.
Al final de l'activitat cada grup sortirà a exposar el seu treball i explicarà a la resta de companys en què es basa el seu relat.
El còmic ha de complir els següents requisits:
  1. El nombre de vinyetes ha d’estar comprès entre 8 i 10.
  2. L’adaptació ha de ser fidel a la llegenda original.
Competències que es desenvolupen:
  • Competència comunicativa lingüística i audiovisual: Els alumnes interaccionen oralment (conversen, escolten i s'expressen), interactuen i dialoguen amb els altres companys de manera adequada i expressen observacions, explicacions, opinions, pensaments i argumentacions. Fomenten l'hàbit gaudir escoltant, observant, llegint o expressant-se utilitzant recursos lingüístics i no lingüístics.

  • Competència digital i tractament de la informació: Els alumnes busquen, capten, seleccionen, organitzen, registren, sintetitzen i processen una informació determinada i aprenen a dominar els diferents llenguatges específics bàsics (textual, numèric, icònic, visual, etc) alhora que aprenen a fer anar una pàgina web com és el Pixton.

  • Competència artística i cultural: Aquest exercici requereix posar en funcionament la iniciativa, la imaginació i la creativitat per expressar-se mitjançant codis artístics.

  • Competència social i ciutadana: Amb aquesta activitat, els alumnes coneixen trets socials de  societats diferents. Altra vegada podem fer referència en aquest cas a les habilitats socials que permeten saber que els conflictes i els interessos intervenen en la convivència i que s'han de saber resoldre amb actitud constructiva.

Els objectius que es volen aconseguir amb aquesta activitat són:
  • Desenvolupar la creativitat i la imaginació dels alumnes.

  • Potenciar el treball cooperatiu i procurar que el nivell de participació individual sigui equivalent.

  • Treballar i practicar la competència comunicativa lingüística i audiovisual a través de la capacitat de síntesi, el to de veu, la coherència, l'ús de vocabulari, el llenguatge no verbal, etc.

  • Treballar el còmic i els seus elements.

  • Treballar les llegendes.
     
Avaluació:
Els criteris d'avaluació dependran de l’originalitat de les versions de cada grup, de la capacitat de comunicar-se de forma clara i entenedora, el treball individual de cada membre i la capacitat de treball en equip i finalment disseny gràfic de les vinyetes. Es pot utilitzar una graella com aquesta:

 
 Per accedir a l'activitat cliqueu aquí



                                            ACTIVITAT 4                                               

Nom: En Ruan ve a Girona

Durada: Cinc sessions d’una hora

Nivell: Cicle superior

Material: Ordinadors i tríptics informatius sobre la ciutat i les seves activitats.

Que aprendrem? Amb aquesta activitat els alumnes aprendran a elaborar un bloc. Els estudiants s’agruparan en equips de 6 persones i cada grup elaborarà una pestanya del bloc amb informació sobre la ciutat de Girona. Es poden guiar per l’estructura proposada en el bloc d’Anvers (Com és? De què viuen? Com a canviat? Futurs possibles). És important incloure-hi imatges, vídeos...  D’aquesta manera faran ús de les TIC, aprendran conceptes i coneixements de forma lúdica sobre una ciutat propera com és Girona. Per crear el bloc, cal crear prèviament una conte g-mail i utilitzar la interfície de blogger.


Competències que es desenvolupen:
  • Competència comunicativa lingüística i audiovisual: Els alumnes interaccionen oralment (conversen, escolten i s'expressen), interactuen i dialoguen amb els altres companys de manera adequada i expressen observacions, explicacions, opinions, pensaments i argumentacions. Fomenten l'hàbit gaudir escoltant, observant, llegint o expressant-se utilitzant recursos lingüístics i no lingüístics. Alhora d'escriure els textos procuren utilitzar un llenguatge adequat sense faltes d'ortografia i fomenten la gramàtica i la sintaxis.

  • Competència digital i tractament de la informació: Els alumnes busquen, capten, seleccionen, organitzen, registren, sintetitzen i processen una informació determinada i aprenen a dominar els diferents llenguatges específics bàsics (textual, numèric, icònic, visual, etc).

  • Competència social i ciutadana: Amb aquesta activitat, els alumnes coneixen trets socials de  la propia societat i tornen a intervenir les habilitats socials que permeten saber que els conflictes i els interessos intervenen en la convivència i que s'han de saber resoldre amb actitud constructiva.

Els objectius que volem aconseguir amb aquesta activitat són:
  • Fomentar l'ús de les TIC.

  • Fomentar el treball cooperatiu, ja que els alumnes s'han d'organitzar entre ells per crear la pestanya corresponent.

  • Interactuar amb familiars, amics o coneguts tot preguntant-los-hi qüestions per obtenir informació i crear les pestanyes.

  • Potenciar la competència comunicativa, lingüística i audiovisual a l'hora de redactar i escriure textos.
Avaluació:
Per avaluar aquesta activitat es tindrà en compte la predisposició dels alumnes a preguntar sobre els aspectes que necessitin per crear i elaborar la seva pestanya del bloc i el contacte amb l’entorn a l’hora d’informar-se, la correcció i la coherència del text escrit, la presentació, la capacitat de síntesi, el treball en equip i la responsabilitat individual i col·lectiva.  Es pot utilitzar una graella com aquesta:




Per accedir a l'activitat cliqueu aquí

                                            ACTIVITAT 5                                               

Nom: Fem un Flashmob!

Durada: Dues sessions d’hora i mitja per setmana durant el tercer trimestre. És recomanable preparar la coreografia durant les classes de l’àrea d’Educació Física i/o Artística per la seva relació amb els continguts d’aquestes.

Nivell: El disseny de la coreografia és responsabilitat de cicle superior que comptarà amb l’assessorament de tot el professorat. El flashmob el portarà a terme tota l’etapa de primària.

Material: Equip de música

Que aprendrem? Amb aquesta activitat potenciarem la competència artística i cultural, ja que els nens hauran de crear i ballar una coreografia i aprendre a expressar-se amb el cos. Aquí entra en joc també la competència comunicativa lingüística i audiovisual ja que es fa referència al llenguatge no verbal i el verbal quan els alumnes de cicle superior ensenyen als més petits els diferents passos del ball. És important el treball en equip i s’ha de tenir en compte les limitacions de cadascú, així com la responsabilitat individual i col·lectiva i alguns dels valors com l’ajuda, el companyonia o l’acceptació.

Competències que es desenvolupen:

  • Competència comunicativa lingüística i audiovisual: Els alumnes interaccionen oralment (conversen, escolten i s'expressen), interactuen i dialoguen amb els altres companys de manera adequada i expressen observacions, explicacions, opinions, pensaments i argumentacions. Fomenten l'hàbit gaudir escoltant, observant, llegint o expressant-se utilitzant recursos lingüístics i no lingüístics.

  • Competència artística i cultural: Aquest exercici requereix posar en funcionament la iniciativa, la imaginació i la creativitat per expressar-se mitjançant codis artístics. Potencien la imaginació i la creativitat a través de la creació d’uns passos de ball senzills i accessibles per a tothom.

  • Competència d'autonomia i iniciativa personal: En aquets cas, els alumnes han de disposar d'habilitats socials per a relacionar-se, cooperar i treballar en equip: posar-se en el lloc de l'altre, valorar altres idees, dialogar i negociar, treballar de forma cooperativa i flexible, etc.

Els objectius que volem aconseguir amb aquesta activitat són:
  • Aprendre a expressar-se amb el cos.

  • Potenciar la imaginació i la creativitat a través de la creació d’uns passos de ball senzills i accessibles per a tothom.

  • Gaudir d’una activitat força diferent de les ordinàries.

  • Prendre consciència de la importància del treball cooperatiu.

  • Prendre consciència de les pròpies limitacions i de les dels companys.
Avaluació:
Només s’avaluarà als encarregats del disseny i la creació de la coreografia, en aquest cas, cicle superior. Es tindrà en compte la participació, la col·laboració, l’esforç, la qualitat dels passos inventats, el treball en equip i el resultat final.  Es pot utilitzar una graella com aquesta:



Per accedir a l'activitat cliqueu aquí

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada